Stav objednávky
Informace
Zákaznická linka
+ 420 272 071 395
Přirozené světlo nastavuje motivy jídla na scéně, nejlépe ze strany nebo zezadu a ne ze stejného směru jako fotoaparát.

Fototipy

Fotografování jídla - tipy blogerky Luzie Pimpinella pro opravdu chutné snímky

Text a fotografie: Nic Hildebrandt, LuziaPimpinella.com

Patříte také k milovníkům vaření, kteří se jen těžko loučí s časopisy s recepty nebo kuchařkami, které už dávno ztratily svůj náboj? No, já jsem! A to, co tam vidím, když někdy hledám starý oblíbený recept, mě často rozesměje. Nedávno se mi náhodou dostala do rukou kuchařka ze 70. let. Jaký styling jídla, pomyslela jsem si! Všechny pokrmy vypadaly, jako by byly natřené vysokým leskem, a v jídle převládaly přesycené teplé barvy. Dnes by tyto obrázky nikomu nepřipadaly chutné. Ale stejně jako móda, hudba a duch doby, i fotografie podléhá trendům. Neustále se mění. A to je dobře.

Talíře s těstovinami, příbory, ubrousky a doplňky, vše v černé a bílé barvě, ale s různými vzory.
Díky kontrastu mezi barevnými těstovinami a tmavým talířem obrázek ožívá. Fotografie: Nic Hildebrandt, www.luziapimpinella.com

Hobby fotografování jídla: Nejdříve fotografie, pak potěšení

V dnešní době je téměř každý nějakým způsobem fotografem jídla. Možná to znáte sami od sebe nebo od svých blízkých: "Přestaň! Ještě nejez, musím to nejdřív vyfotit." Někomu může toto chování připadat hloupé, ale já to vždycky rád považuji za ocenění toho, co je na talíři. Jídlo se v tu chvíli stává něčím víc než jen jídlem. A zřejmě si to užíváme natolik, že to chceme zachytit na fotografii a možná se o to i podělit se světem. Proč tedy nevytvořit fotoknihu s vlastními recepty nebo nástěnný kalendář plný delikates jako dárek pro vášnivého gurmána?

Krémová zmrzlina, světle hnědé oplatky, růžové květy, světlé dřevěné pozadí, černé ubrousky a tmavá lžíce pro větší kontrast.
Krémová zmrzlina, jemné barvy a trocha černé pro větší kontrast.

Jako blogerka a samouk v oblasti fotografování jídla jsem se za posledních několik let naučila několik věcí, které mi pomáhají vytvářet lákavé fotografie receptů. Ráda bych se s vámi podělila o své tipy.

  1. Před pořízením fotografie proveďte vyvážení bílé (viz infobox). Při nesprávné teplotě barvy vypadá jídlo nevábně.

  2. Při fotografování jídla nikdy nepoužívejte vestavěný blesk fotoaparátu. Vaše jídlo bude téměř vždy vypadat fádně, nerealisticky a nepříliš chutně. Barvy jednotlivých pokrmů tím utrpí a blesk také způsobí ostré stíny a nevzhledné odrazy světla na talířích, příborech, sklenicích a samotných pochoutkách.

  3. Používejte přirozené světlo: v ideálním případě by mělo vycházet ze strany nebo zezadu, nikoli ze stejného směru jako fotoaparát. Zdroj světla z boku nebo zezadu dodá fotografii pěknou hloubku, a tím ji učiní zajímavější. Já sama fotím své stylizace jídla u velkého okna na terase na podlaze, obvykle s průhledným bílým závěsem mezi nimi. Pokud jsou stíny za obzvlášť jasného dne příliš silné, nastavím na opačnou stranu další bílý reflektor (viz infobox).

  4. Myslete ve vrstvách - "vrstvení" je kouzelné slovo nejen v mnoha módních stylech. Vytvořte styling jídla a stolu pomocí několika vrstev, například použitých látek, ubrousků a nádobí. Vhodné jsou také příbory a prvky, jako jsou bylinky, koření a další přísady.

  5. Najděte si nádobí, které se hodí k vašemu jídlu a vytvořte kontrasty. V ideálním případě by styling a prostírání měly odpovídat podávanému pokrmu. Přemýšlejte o tom, jakou náladu má fotografie vyvolat. Útulnost nebo exotika, svěžest nebo bohatství? Podle toho vyberte fotografické potřeby. Zvažte doplňkové barvy a vytvořte zajímavé kontrasty mezi dopňky a pokrmy. Mimochodem, jednotlivé talíře, misky a příbory pro fotografování receptů ráda vybírám na bleších trzích.

  6. Nearanžujte věci příliš úhledně a přehledně, přílišná dokonalost bývá nudná. Opravdu živé fotografie jídla snesou pár drobků, rozlitých skvrn, moučného prachu a dokonce i zdánlivě náhodně rozházené kuchyňské náčiní.

  7. Přidejte "špetku člověka": ruka držící vidličku, sypající koření nebo nalévající nápoj udělají fotografii jídla atraktivnější a živější.

  8. Nechte jídlo být hlavní hvězdou a fotografujte ze všech úhlů. Zjistěte vizuální sílu svého pokrmu. Je to svěžest, krémovost, pestrost barev? Přesně na to by se měly zaměřit vaše snímky. A protože různé úhly a perspektivy zachycují při fotografování velmi rozdílné nálady, měli byste svůj fotografovaný objekt zachytit ze všech stran - než se k němu konečně dostanete.

Jednoduše vysvětleno: reflektor

Reflektorem může být jakýkoli velký světlý povrch, který odráží dostupné světlo ze zdroje. Můžete ho použít k rozjasnění stinnější strany fotografovaného objektu tak, že ho jednoduše umístíte co nejblíže před tmavší oblast objektu, aniž by byl později na fotografii viditelný. Kromě profesionálních reflektorů poslouží k tomuto účelu také obyčejný bílý karton.

Směs tvarů a barev (bílá, zelená, červená, černá): asijské nudle s edamame a kešu pestem s bambusovými tyčinkami na rafiové/bambusové podložce, foceno shora.
Opravdová pastva pro oči: asijské nudle s kešu pestem a edamame.

Jednoduše vysvětleno: vyvážení bílé

Okolní světlo ovlivňuje "barevnou teplotu" fotografie, protože fotoaparát na toto světlo obecně reaguje citlivěji než lidské oko. Teplota se proto může značně lišit v závislosti na zdroji světla - například denní světlo, umělé světlo nebo neonové světlo. Výsledkem je, že fotografie vypadá načervenalá (teplá barevná teplota) nebo namodralá (studená barevná teplota), což je často nežádoucí: zejména při fotografování jídla to způsobuje, že jídlo nevypadá chutně. Toto nežádoucí zabarvení lze kompenzovat vyvážením bílé barvy fotoaparátu. Za tímto účelem buď aktivujte "automatické vyvážení bílé" v nastavení fotoaparátu - to je nejjednodušší možnost - nebo jej proveďte ručně. Jak to funguje, se dočtete v návodu k obsluze fotoaparátu.

Bohatě naplněný sendvič na dřevěném prkénku s vidličkou, v pozadí hrnek a rostlina.
Lahodný sendvič s bílými fazolemi, paprikou a chorizem.

Výhody stativu a fotografických aplikací

Mnoho kamer má nyní funkci Wi-Fi a lze je připojit k chytrému telefonu nebo počítači prostřednictvím příslušné aplikace. Raději k tomu používám tablet, protože díky velkému zobrazení na displeji snáze najdu nejlepší detaily snímku a nejharmoničtější kompozici fotografie ještě před stisknutím spouště. Mimochodem, mohu to provést i přímo prostřednictvím aplikace a dokonce určit bod zaostření na obrázku klepnutím na displej.

V přední části obrázku leží na talíři fondán, v pozadí je vidět rozostřené kuchyňské náčiní.
Přiblíženo – kuchyňské náčiní je rozmazané pouze za fondánem (Toffee/karamel).

Nejlepší objektivy pro fotografování jídla.

Rychlé objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností 50 milimetrů nebo 35 milimetrů jsou ideální pro fotografování potravin. Poskytují ostrý a jasný obraz i za méně ideálních světelných podmínek. Díky nim vypadají "záběry shora" z výšky jídla stejně dobře jako jakýkoli jiný úhel pohledu. Ráda ale pracuji i s rychlým zoomem, jako je můj objektiv 24-120mm. Při přiblížení detailů jídla se tak vytvoří detailní záběry s krásně rozostřeným pozadím, kterému se říká bokeh.

Skořicoví šneci s moučkovým cukrem v černém drátěném košíku vedle červeného rybízu v detailním záběru.
Díky moučkovému cukru jsou skořicoví šneci v detailním záběru tak nápadné.

Nikdy nefoťte hladoví!

Hlad není dobrým pomocníkem při focení dokonalého jídla. Alespoň tak to cítím já. Protože s kručícím žaludkem jsem netrpělivá a na mých fotkách je to vidět. Někdy zapomínám na své vlastní pravidlo, že než jídlo sním, musím ho vyfotit ze všech úhlů. Protože další z mých pravidel zní: jídlo se nepřipravuje jen kvůli fotce, ale mělo by se samozřejmě také vychutnávat!

Osoba v černobílém pruhovaném tričku s dlouhými rukávy drží před sebou talíř s těstovinovým salátem (detail).
Těstovinový salát na letní párty.